Het versterken van de Pedagogische Basis is al jaren een belangrijk beleidsdoel, maar in de praktijk komt het maar mondjesmaat van de grond. In dit congres gaan we aan de slag met drie kennisbronnen, namelijk wetenschappelijke kennis, praktijkkennis en ervaringskennis over de verschillende sectoren rondom jeugd en gezin: onderwijs, kinderopvang en jeugdgezondheidszorg.
De aanpak van recidive vraagt van de professional te balanceren tussen zorg, veiligheid en autonomie. De bedoeling van straffen en strafrechtelijke interventies is om mensen die een delict hebben gepleegd te laten stoppen met het plegen van delicten. Maar desondanks blijken velen toch te recidiveren.
Nu zoveel scholen zich ontwikkelen op het gebied van traumasensitief onderwijs is de tijd rijp voor een jaarlijks congres waarin we kunnen leren van elkaars ervaringen en van koplopers op het gebied van TSO.
We lezen het steeds vaker dat het mentaal welzijn van jongeren onder druk staat. Bijna de helft van de jongeren ervaart hun mentale gezondheid als niet goed. Professionals in zorg en ook onderwijs worden regelmatig geconfronteerd met jongeren die somber, angstig, moe of overprikkeld zijn, geen motivatie hebben of geen perspectief zien.